The Potential of YouTube for Promoting Reading among Adolescents: A Case Study
DOI:
https://doi.org/10.17721/CIMC.2025.37.52-65Keywords:
reading culture; BookTube; adolescent reading; social media; YouTubeAbstract
This article presents the results of a media monitoring study of the BookTube community content on the YouTube platform. The research also includes the development of recommendations for stakeholders. Method. The media monitoring of the Ukrainian BookTube was conducted using the social media and online media monitoring and analytics platform powered by artificial intelligence, YouScan. The monitoring period spans from September 2022 to August 2023. In total, 7,866 posts were analyzed, from which 10 cases with the highest engagement levels (likes, comments, reposts, views) during the monitoring period were selected. Results. The study revealed a steady increase in mentions of the hashtag #буктьюб_українською (BookTube in Ukrainian) throughout the observed period, indicating continuous interest and activity within the BookTube community. In the context of the decline in reading literacy levels, as recorded by the PISA-2022 study, the author examines the YouTube platform as a tool for rethinking reading practices. The research is based on the analysis of ten cases representing various aspects of literary content: analytical reviews of works, debates around popular books, author recommendations, and personal library presentations. Conclusions. The results show that YouTube contributes not only to the popularization of literature but also to the development of critical thinking, emotional intelligence, and cognitive skills. The unique opportunity to create long and detailed video formats allows teenagers to engage more deeply with literature, develop analytical abilities, and perceive reading as an emotionally rich and cognitive process. Book bloggers, who act as reading ambassadors, play a role not only as promoters of books but also as trendsetters of contemporary reading culture, motivating teenagers through emotional interaction with texts. The author emphasizes the importance of integrating BookTube content into reading development strategies. This opens prospects for creating partnership programs between educational institutions, libraries, and book bloggers, which will contribute to the development of an interactive ecosystem to support youth reading culture. Therefore, YouTube serves not only as a tool for promoting literature but also as a means of transforming cultural practices and adapting reading to the conditions of the modern digital environment.
Downloads
References
Krainikova, T., Krainikov, E., & Yezhyzhanska, T. (2021). Fan culture as a phenomenon of media behavior of Ukrainian youth. Current Issues of Mass Communication, 30, 33–46. https://doi.org/10.17721/2312-5160.2021.30.33-46.
Балюк, В. Є. (2016). Формування читацької культури старшокласників на уроках української літератури [Reading culture formation of high school students at the Ukrainian literature lessons]. Вісник Дніп-ропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія, (1), 57–61. https://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2016_1_10.
Бичко, Г. (основний автор), Вакуленко, Т., Лісова, Т., Мазорчук, М., Терещенко, В., Раков, С., Горох, В. та ін. (2023). Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 [National report on the results of the international study of educational quality PISA-2022] (ред. В. Терещенко, І. Клименко). Київ: Український центр оцінювання якості освіти.
Білавич, Г., Шетеля, М. (2020). Формування читацької культури молодших школярів як актуальна проблема сьогодення [Formation of the reading culture of younger schoolchildren as a current problem of today]. Молодь і ринок, 2(181). https://doi.org/10.24919/2308-4634.2020.211796.
Богомаз, К. Ю., Павлюченко, М. О. (2024). Роль медіа та соціальних мереж у просуванні читання: Аналіз сучасних тенденцій [The role of media and social networks in promoting reading: Analysis of current trends]. У Перспективи стабільного економічного розвитку та соціальних комуніка-цій в умовах сучасних викликів: вітчизняні реалії та світовий досвід: матеріали Всеукраїнсь-кої науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Кам’янське, ДДТУ, 25–26 кві-тня 2024 року) (с. 317–321).
Боришполець, О. Т., Найдьонова, Л. А., Мироненко, Г. В., Голубєва, О. Є., Різун, В. В. (2009). Медіакультура особистості: соціально-психологічний підхід: навчальний посібник [Media culture of the individual: a socio-psychological approach]. Київ: Міленіум.
Бужиков, Р., Доній, В. (2021). Соціальні мережі як сучасний інструмент навчання іноземної мови [Social Networks as a Modern Tool for Foreign Language Teaching]. Сучасні дослідження з інозе-мної філології, 19(1), 202–210. https://doi.org/10.32782/2617-3921.2021.19.202-210.
Кабінет Міністрів України. (2023). Про схвалення Стратегії розвитку читання на період до 2032 року “Читання як життєва стратегія” та затвердження операційного плану її реалізації на 2023–2025 роки [On the Approval of the Reading Development Strategy until 2032 “Reading as a Life Strategy” and the Adoption of the Operational Plan for its Implementation for 2023–2025] (Ро-зпорядження № 190-р). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-р#n150.
Клуб Добродіїв. (2023). Підлітки та їхнє життя під час війни: настрої, цінності, майбутнє [Teenagers and their lives during the war: moods, values, the future] (Всеукраїнське соціологічне досліджен-ня).
Ковальова, О. (2023). Тренди «букстаграм» та «букток» як фактори розвитку читацької культури серед підлітків [Trends in “Bookstagram” and “BookTok” as factors in the development of reading culture among adolescents]. Scientific Collection «InterConf+», (35)(163), 131–137. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.07.2023.013.
Ковпак, В. А., Політова, О. О. (2021). Українські буктьюб та букстаграм: Дискурси культури читання української книги та національної безпеки [Ukrainian BookTube and Bookstagram: Discourses of reading culture of Ukrainian books and national security]. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадсь-кого. Серія: Філологія. Журналістика, 6(3), 126–132. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.6-3/22.
Крайнікова, Т. (2016). Як зарадити медіабезграмотності? [How to deal with media illiteracy?]. Media Sapiens. https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/15764/2016-01-22-yak-zaradyty-mediabezghramotnosti/.
Миськів, Г. (2024). Роль соціальних медіа у підвищенні ефективності навчання студентів [The role of social media in increasing the effectiveness of student learning]. У матеріалах VI Міжнародної на-уково-практичної конференції «Управління соціально-економічними трансформаціями госпо-дарських процесів: реалії і виклики» (с. 164–167). 4–5 квітня 2024 р.
Найдьонова, Л. А., Слюсаревський, М. М. (ред.). (2016). Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) [The Concept of Implementing Media Education in Ukraine (New Edition)]. Київ.
Найдьонова, Л. А., Череповська, Н. І., Вознесенська, О. Л., Чаплінська, Ю. С., Обухова, Н. О., Дятел, Н. Л., Бондаревська, І. О., Кришовська, О. О. (2018). Медіакультура. Навчальна програма для учнів 9, 10, 11 класів закладів загальної середньої освіти (три роки навчання) [Media culture. Curriculum for students of grades 9, 10, and 11 of general secondary education institutions (three years of study): Curriculum]. Київ: Інститут соціальної та політичної психології НАПН Украї-ни.
Погрібна, І. О. (2015). Потреба в читанні як передумова читацької культури особистості [The need for reading as a prerequisite for the reading culture of an individual]. https://doi.org/10.31812/123456789/3274.
Погрібна, О. (2019). Зміст, жанрово-тематичне розмаїття, функції і перспективи українських книжко-вих відеоблогів [Content, genre-thematic diversity, functions, and prospects of Ukrainian book video blogs]. Український інформаційний простір, 1(3), 172–184. https://doi.org/10.31866/2616-7948.3.2019.171374.
Пушкар, О. І., Грабовський, Є. М. (2022). Культура цифрових медіа: навчальний посібник [Digital media culture: Textbook]. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця.
Стягайло, В. (2023). Книжкове блогерство як дієвий інструмент промоції читання в Україні [Book blogging as an effective tool for promoting reading in Ukraine]. Молодий дослідник, (2).
Тучак, К. В. (2021). Феноменологія поняття «культура читання» [The phenomenology of the concept of “reading culture”]. У Початкова освіта: історія, проблеми, перспективи: збірник матеріалів II-ї Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (с. 169–171). 21 жовтня 2021 ро-ку.
Шевцова, Л. С. (2024). Використання інформаційного простору в навчанні української мови [Using the information space in the teaching of the Ukrainian language. Language and literary context in the modern educational space]. Мовно-літературний контекст у сучасному освітньому просторі.
Шмига, Ю., Ковальова, О. (2024). Читацькі звички підлітків у соціальних мережах: результати опитування [Reading habits of adolescents on social networks: Survey results]. Scientific Collection «InterConf+», 44(197), 242–250. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.04.2024.024

Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Oleksandra Kovalova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors published in this journal agree to the following terms:
a. Authors reserve the right to author their work and transfer to the journal the right to first publish this work under the CC BY 4.0 license, which allows others to freely distribute the published work with mandatory reference to the authors of the original work and the first publication in this journal.
b. Authors have the right to enter into independent additional agreements on non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published in this journal (for example, to place the work in the electronic repository or publish in a monograph), provided that the link to the first publication in this journal.
c. The journal's policy allows and encourages authors to post manuscripts on the Internet (for example, in repositories or on personal websites) both before the submission of this manuscript and during its editorial processing, as it promotes productive scientific discussion and has a positive impact. on the efficiency and dynamics of citing published work.